Hoe je foute instellingen in Google Analytics voorkomt

Haal meer uit Google Analytics met deze basistips

Als online marketeer kijk ik bij allerlei soorten bedrijven in de (marketing)keuken. Deze bedrijven hebben met elkaar gemeen dat ze vroeg of laat bij mij aankloppen om meer online resultaat te behalen. Wanneer ik aan de slag ga bij een nieuwe klant, vormt Google Analytics een belangrijke leidraad. Ik zie echter vaak dat een paar simpele basisconfiguraties in deze tool niet goed zijn ingesteld. Daardoor wordt het websiteverkeer niet correct of incompleet gemeten, zonde! Ook als je op dit moment nog niets doet met Google Analytics, kan het correct instellen van de tool je op een later tijdstip veel profijt opleveren. Op die manier verbetert de datakwaliteit waardoor je betere conclusies kan trekken.

Wat is Google Analytics?

Voordat we naar de kern gaan van dit artikel is het verstandig even wat achtergrondinformatie te geven over Google Analytics. Google Analytics is een dienst waarmee je gedrag van jouw websitebezoekers kunt verzamelen. Deze statistieken worden gedetailleerd weergegeven in overzichten, grafieken en rapporten. Je kunt dan denken aan:

  1. Bezoekersstromen – hoe navigeert iemand door je website heen?
  2. Verkeersbronnen – hoe komen bezoekers op je website terecht?
  3. Paginaweergaves – welke pagina’s worden bekeken (en welke niet)?

Belangrijk om te weten is dat data die in Google Analytics terechtkomt, niet meer valt te wijzigen. Dat wil zeggen dat ‘foutieve’ of incomplete data nooit meer kan worden rechtgezet! Lees daarom deze 3 tips om het maximale uit Google Analytics te halen.

Tip 1: Zorg voor drie kopieën van je dataweergave

Een eerste belangrijke stap bij het correct instellen van Google Analytics is dat je zorgt voor een goede accountstructuur. Als je Google Analytics gaat instellen, wordt er standaard 1 dataweergave aangemaakt. De eerste tip is om 2 kopieën van deze dataweergave aan te maken. Daardoor krijg je dus 3 dataweergaven. Om de kans op fouten te voorkomen, regel je de structuur als volgt in:

Een voorbeeld hoe je Google Analytics kunt instellen qua dataweergave

Een voorbeeld hoe je Google Analytics kunt instellen qua dataweergave

Dataweergave 1 – Ruwe dataweergave

De eerste dataweergave geldt als de niet bewerkte, ruwe websitedata van jouw Google Analytics-account. In deze dataweergave pas je dus geen filters toe. Je kunt deze data dus simpelweg als ‘back-up’ beschouwen;

Dataweergave 2 – Testweergave

De tweede kopie geldt als testweergave. Omdat weggeschreven data niet meer kan worden aangepast, test je alle gemaakte wijzigingen die je wilt doorvoeren eerst hier. Je kunt deze dataweergave zien als een soort ‘speeltuin’. Je kunt de nodige tests doorvoeren, zonder dat het dataweergave 1 & 3 foutief aantast.

Dataweergave 3 – Masterweergave

De derde en laatste kopie geldt als masterweergave: de definitieve plaats waar je aan de slag gaat met jouw websitedata. De succesvol geteste filters in dataweergave 2, zul je hier ook gaan toepassen. Je gebruikt deze data dus om tot conclusies te komen en beslissingen te maken over hoe je jouw website kan verbeteren.

Wil je meer informatie over deze opzet? Bekijk als voorbeeld het officiële Google Analytics demo-account of volg het complete aanbod op de Google Analytics Academy.

Tip 2: implementeer de juiste datafilters

“Ik snap niet dat mijn website niet converteert. Bezoekers hebben duidelijk interesse in mijn product en diensten. Kijk maar eens: een gemiddelde bezoekersduur van meer dan 3 minuten!”

Dit is een pijnlijke constatering, wanneer je erachter komt dat je jouw eigen IP-adres niet hebt gefilterd en al die uren ploeteren en testen op je website hebben gezorgd voor een vertekend beeld. Zorg er dus voor dat je jouw eigen IP-adres en dat van jouw organisatie uit de data filtert.

Je test het filteren van het IP-adres eerst in dataweergave 2 (testweergave). Zie je vervolgens dat jouw eigen websitebezoeken niet meer ‘real-time’ worden weergegeven? Dan kan je de wijzigingen veilig doorvoeren in dataweergave 3 (masterweergave).

Tip 3: conversies uitdenken, implementeren en meten

De standaard rapportages in Google Analytics geven je een globaal beeld van je websitestatistieken. Deze rapportage is natuurlijk nog niet toegespitst op jouw specifieke website. Misschien heb je wel een webshop, en is de ‘trechter’ van het bestelproces (van productpagina tot winkelmand naar betaalproces) een belangrijk onderdeel van jouw business. In dat geval stel je conversies in. Dit zijn acties van je bezoekers die je graag wilt monitoren. Deze conversies zijn een krachtig instrument om jouw Google Analytics dataweergave te verrijken en aan te passen aan jouw specifieke wensen. Je kunt bij het meten van conversies denken aan:

  • het aantal ingevulde contactformulieren op een pagina waar mensen meer informatie aanvragen over een product of dienst;
  • hoeveelheid clicks op emailadressen/telefoonnummers als blijk dat mensen contact met je opnemen;
  • aantal inschrijvingen voor een nieuwsbrief;
  • hoeveelheid downloads van een whitepaper of e-book.

Het fijne aan deze conversies is dat je ze eenmalig in Google Analytics instelt. Daarna wordt deze data netjes verwerkt in jouw statistieken. Het kan dus geen kwaad om de tijd te nemen om de conversies in kaart te brengen én te configureren. Ook als je op dit moment nog niets met de conclusies wilt gaan doen, dan kan je er later mee aan de slag. Ook als je een online marketeer als ik wilt inhuren, helpt het mij om betere conclusies te trekken!

Heb je nog vragen over jouw Google Analytics-instellingen?

In deze blog las je hoe je foute instellingen in Google Analytics voorkomt. Wil je meer informatie over het instellen van Google Analytics, conversies, tags of andere online marketing zaken die betrekking hebben op de vindbaarheid en prestaties van jouw websiten? Neem dan contact met mij op. Ik help je graag!